ОС3ЕМ - Електричне машине
Спецификација предмета | ||||
---|---|---|---|---|
Назив | Електричне машине | |||
Акроним | ОС3ЕМ | |||
Студијски програм | Електротехника и рачунарство | |||
Модул | модул Сигнали и системи | |||
Тип студија | основне академске студије | |||
Наставник (предавач) | ||||
Наставник/сарадник (вежбе) | ||||
Наставник/сарадник (ДОН) | ||||
Број ЕСПБ | 6.0 | Статус предмета | обавезан | |
Условљност другим предметима | ||||
Циљеви изучавања предмета | Основе електромеханичке конверзије. Разумевање принципа рада, конструкције и употребе ел. машина. Aнализа, динамички модел. Електромагнетско поље у зазору, и одређивање покретачког момента и снаге конверзије. Анализа стационарних стања, еквивалентна кола, разумевање механичких и експлоатационих карактеристика. Оспособљавање за анализу, моделовање, специфицирање и коришћење ЕМ. Напајање, управљање | |||
Исходи учења (стечена знања) | Упознавање са принципима рада електричних машина, разумевање основних аспеката конструкције машина за једносмерну струју и машина за наизменичну струју, познавање заменских шема за стационарна стања, познавање основних механичких карактеристика појединих машина. Размевање токова снаге у моторном и генераторском раду. Стицање знања потребних за моделовање, специфицирање, напајање и управљање. | |||
Садржај предмета | ||||
Садржај теоријске наставе | Основни концепти електромеханичке конверзије, нелинеарни медијум, изрази за енергију поља, коенергију, момент и снагу конверзије. Квази синусоидално расподељени намотај, сачиниоци. Флукс, електромоторна и магнетомоторна сила. Моделовање МЈСС, АМ, СМ. Двофазни еквивалент, Паркова трансформација. Једначине напонске равнотеже, рад у стационарном стању, заменске шеме и механичке карактеристике. | |||
Садржај практичне наставе | Елементи конструкције у принципи рада асихроних, синхроних и МЈСС. Конвенције у означавању и називне величине. Механичка комутација код машина за једносмерну струју (МЈСС). Машине за наизменичну струју и електронска комутација. Рад асинхроног мотора напајаног из извора варијабилне учестаности и напона. Избор асинхроног мотора за дату апликацију. Синхрони мотор са перманентном побудом. | |||
Литература | ||||
| ||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски и истраживачки рад | Остали часови |
3 | 1 | 1 | ||
Методе извођења наставе | 45 предавања, 14 часова аудиторних вежби. 1 час показних лабораторијских вежби, аспекти конструкције машина демонстрацијом лаб. примерака ЕМ током предавања. 75 часова самосталног рада, од чега опционо 25 кроз семинаре и дискусије. Рад са студентима 1:1 у току 4 сата консултација сваке недеље. | |||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||
Предиспитне обавезе | Поена | Завршни испит | Поена | |
Активности у току предавања | 0 | Писмени испит | 25 | |
Практична настава | 5 | Усмени испит | 25 | |
Пројекти | 0 | |||
Колоквијуми | 40 | |||
Семинари | 5 |